Apron, bir hava alanında uçakların park etmesi, akaryakıt ikmalleri, yolcu, yük, posta, kargo indirme/bindirmeleri ve bakımlarının yapılabilmesi için belirlenmiş, genellikle terminale bitişik veya yakın bölgeleri ifade etmekle beraber Giriş Kartı, Ülkemizdeki en az 3 hava alanında, yetki verilen sahalara giriş için kullanılmak üzere SHGM tarafından tanzim edilip, usulüne göre onaylanarak verilen ve kullanılan Tüm Hava Alanları Giriş Kartını ifade etmektedir.
Apron kartı, havaalanlarında, havaalanı personeli tarafından, terminal ve büro girişi için kullanılan manyetik karttır. Kart sahibinin, girişine izin verilen bölümler, kart üzerindeki numaralarla belirtilmiştir. Havaalanı girişinden çıkışına kadar, sağ üst yakaya takılması gerekmektedir. Kart sadece verildiği havaalanında geçerlidir ve fiziki tahribatından kullanıcısı sorumludur.
Konuya ilişkin bilgiler TÜM HAVAALANLARI GİRİŞ KARTI TALİMATI (SHT-17.1) ile belirlenmiş olup talimatın amacı, Türkiye sınırları dahilinde, aksi belirtilmedikçe en az üç adet hava alanında aktif olarak görev yapan kamu ve özel kurum/kuruluşların yönetici, uçucu, teknik, bakım ve diğer ilgili uzman personeline “Tüm Hava Alanları Giriş Kartı” düzenlenmesi ile ilgili esas ve usulleri belirlemektir. Hava alanında, girişten itibaren hava tarafına kadar, uçaklar ve hassas noktalar için artan oranda kademeli bir güvenlik sağlamak, kart sahiplerinin sadece yetkili olduğu yerlere girmesini temin ederek, yetkisiz olduğu yerlere girmesini engellemek amacıyla, giriş kartı üzerinde, giriş izinleri verilen yerlerle ilgili bölümler bulunur. Giriş için yetki verilen bölümler açık diğer bölümler kapalı olarak gösterilir.
Talimatın madde 14’te düzenlenen Güvenilirlik Tespiti/Özgeçmiş kontrolü ve Değerlendirme başlıklı maddesi şöyledir;
“(1) Giriş kartı talebinde bulunan tüm şahıslar için aşağıdaki esaslara göre güvenilirlik tespiti yapılır.
(a) Personel güvenilirlik tespiti, müracaat tarihinden en fazla bir ay öncesinden Cumhuriyet Başsavcılıklarından alınacak olan Adli Sicil Belgesi aslına göre yapılır. Ayrıca, giriş kartı tanzim birimi tarafından yapılacak talep ile güvenilirlik tespiti yapan Kamu Kurum/Kuruluşlarından, giriş kartı müracaatı yapılan personelin Bilgi Toplama Bilgileri ile Gümrükler Muhafaza Genel Müdürlüğü Kaçakçılık Bilgi Bankası Programı’ndan kayıtlarına bakılır ve gelen bilgiler doğrultusunda kart tanzim eden birim tarafından değerlendirmesi yapılır. Bu amaçla, giriş kartı tazim eden birim, Kurum/ Kuruluş/ İşletmelerden ayrı form/formlar isteme hakkını saklı tutar.
(b) Talimatın 6. maddesi kapsamında müracaat eden personel için; Kurum/ Kuruluşların müracaat evraklarında, giriş kartı talep edilen personel için güvenilirlik tespiti yaptırdıklarını ve bu arşiv araştırmasının neticesinin Kurum/Kuruluşlarında muhafaza edildiğini taahhüt etmeleri durumunda başkaca tahkikata gerek duyulmadan giriş kartı tanzim edilir.
(c) (Değişik:) Giriş kartı talebinde bulunan kişilerin Adli Sicil Belgesinde; Türk Ceza Kanunu’nda tanımlanan Göçmen Kaçakçılığı ve İnsan Ticareti Suçları, Yağma, Nitelikli Dolandırıcılık Suçları, Uyuşturucu Alıp Satma, Aracılık Etme Suçları, Suç İşleme Amacıyla Örgüt Kurma Suçu, Zimmet, İrtikap, Rüşvet, Kamu Görevine Ait Araç ve Gereçleri Suçta Kullanma Suçları, 4. Kısmında belirtilen Millete ve Devlete Karşı İşlenen Suçlar başlıklı 3.Bölümde yer alan Devletin Egemenlik Alametlerine ve Organlarının Saygınlığına Karşı Suçlar, 4. Bölümde; Devletin Güvenliğine Karşı Suçlar, 5. Bölümde yer alan Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine Karşı Suçlar, 6. Bölümde yer alan Milli Savunmaya Karşı Suçlar, 7. Bölümde yer alan Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk ve 8. Bölümde yer alan sayılan Yabancı Devletlerle Olan İlişkilere Karşı Suçlar, Fuhuş ve Cinsel Dokunulmazlığa Kast İşlenen Suçlar ile 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkındaki Kanun, 2313 sayılı Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkındaki Kanun, 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu (Tarihi Eser Kaçakçılığı hükümlerini kapsar), 3713 Sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 4208 sayılı Kara Paranın Aklanmasının Önlenmesi Kanunu, 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu’ndan hüküm giymiş olanlara ve Terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna dair karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu tespit edilen kişilere ve bu gerekçelerle kamu görevinden ihraç edilmiş kişilere giriş kartı verilmez.
ç) Giriş kartına sahip olup, yukarıda sayılan suçlardan dolayı hakkında yasal kovuşturma devam eden kişilerin kartları, havacılık güvenliğinin önemine binaen, Mahkeme sonuçlanıncaya kadar geri alınır ve Mahkeme sonucuna göre iade/iptal edilir. Ayrıca, Mahkemelerce hakkında yurtdışına çıkma yasağı kararı verilenlere hava tarafına geçişler konusunda gerekli tahditler uygulanır.
d) Personelin, güvenilirlik tespiti için Cumhuriyet Başsavcılıklarından aldığı Adli Sicil Belgesinde yapılan inceleme sonucu, ilişik kaydı veya kayıtlarının bulunması durumunda ilgili Mahkeme/ Mahkemelerden ilişik kaydı veya kayıtlarına ait Mahkeme kararı/kararlarını giriş kartını tanzim eden ilgili birime ibraz etmek zorundadır. Adli Sicil Belgesinde bulunan ilişik kaydı veya kayıtlarının Talimatın 14’üncü Madde hükümlerini içermediği takdirde giriş kartı tanzim edilir.”
TÜM HAVA MEYDANLARI GİRİŞ KARTI KULLANICILARININ SORUMLULUKLARI
- Giriş kartı kullanıcısı personel, Hava Meydanı Çalışanları İçin Kart Kullanım/Güvenlik Talimatını (MSHGP Ek-10) okuyup imzalamak zorundadır.
- Giriş kartı kullanıcısı personel, giriş kartı müracaatı ile ilgili talep edilen bilgi/belge ve dokümanları bağlı olduğu kurum/kuruluşa vermek zorundadır.
- Giriş kartı kullanıcısı personel, Sivil Havacılık Güvenliği Eğitimini almak zorundadır.
- Giriş kartı kullanıcısı personel, giriş kartını herhangi bir nedenle kaybetmesi, kartın çalınması veya kart kullanılamaz hale geldiğinde bu durumu Kurum/Kuruluşuna hemen bildirmek zorundadır.
- Giriş kartı hava meydanlarına kontrolsüz giriş yetkisi vermez.
- Giriş kartı kullanıcısı personel, giriş kartını görevli olmadığı/çalışmadığı zamanlarda kullanamaz.
- Giriş kartı, hava meydanında müsaade edilen bölgelere geçiş yetkisi verir. Ancak bu bölgelerdeki yetkililerce yapılan güvenlik kontrollerinden muafiyet sağlamaz.
- Giriş kartını sahibinden başkası kullanamaz. Kullanıldığı tespit edilmesi halinde giriş kartı yetkililerce alıkonur, giriş yetkisi iptal edilir ve Yönergede belirtilen cezai müeyyideler uygulanır.
- Giriş kartı kullanıcısı hava meydanlarındaki kart taşımayan/giriş yetkisi bulunmayan personeli güvenlik birimlerine bildirmek zorundadır.
- Yönergenin Ek-7 nolu Taahhütnamesini imzalamak ve Ek-9’da bulunan havameydanlarından hangilerine giriş yetkisi talep ettiğini ilgili Formda belirtmek zorundadır.
- Tüm Havameydanları Giriş Kartını, Yönerge Ek-6 (TÜM HAVA MEYDANLARI GİRİŞ KARTI İADE/TESLİM TUTANAĞI) doğrultusunda çalıştığı kurum/kuruluş yetkilisinden teslim almak, görevinden ayrılması halinde ise yine bu Tutanak karşılığı kurum/kuruluş yetkilisine iade etmek zorundadır.
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2015/14660E., 2015/20971K. 9/6/2015 tarihli kararında da görüleceği üzere apron kartı başvurusu yapan kişi hakkında herhangi bir soruşturma, kovuşturma mevcutsa Apron Kartı alabilmesi mümkün değildir.
“Somut olayda davacının iş sözleşmesi davalı işveren tarafından işyerinin apron sahası içinde olması nedeniyle tüm işçilerin apron kartına sahip olması gerektiği, geçmiş yıllarda mahkumiyet cezası almış personele Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nce apron kartının verilmediği, davacının da mahkumiyetinin bulunması nedeniyle apron kartının alınamadığı gerekçesiyle işyerinin ve işin gereklerinden dolayı 4857 sayılı İş Kanunu’nun 18 maddesi uyarınca feshedilmiştir. Davalı şirketin bulunduğu havalimanı Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin denetiminde olup havalimanında çalışmanın belirli koşullara bağlandığı, güvenlik amacıyla söz konusu işletme tarafından tüm çalışanlara havaalanına girebilmeleri için apron kartı verildiği, ancak apron kartı almak için belirli şartların taşınmasının gerektiği, davacının uyuşturucu madde kullanmak ve bulundurmak suçundan denetimli serbestliğe hükmedildiği, davacıya bu nedenle apron kartının verilmediği, davacıya Devlet Hava Meydanları İşletmesi tarafından apron kartı verilmemesi karşısında davalı şirketin davacıyı istihdam etme imkanının bulunmadığı, aralarında organik bağ olsa da davalının davacıyı başka bir şirkette çalıştırma yükümlülüğünün olmadığı anlaşıldığından feshin geçerli nedene dayandığının kabulü gerekirken yazılı şekilde karar verilmesi hatalıdır.”
